درس ۱۹: یقه خشت

امروز می خوام براتون الگوی یقه خشت را آموزش بدهم. یقه خشت نسبت به یقه گرد و هفت حالت زیباتری داره و همچنین برای دوختن آن نیز دقت بیشتری لازم دارید. البته حالا که یقه های گرد و هفت را دوختید این کار سختی نیست، چون یقه خشت دو زاویه قائمه دارد و برای اینکه لباس زیباتر بایستد باید در هنگام چرت زدن و برگرداندن و اتو کردن آن دقت کنید.

ابتدا الگوی پایه پشت و جلو را رسم کنید. بعد از روی گودی گردن به اندازه ۱ سانتی متر داخل شوید. سپس مقدار بازی یقه را تعیین کنید. که اندازه دلخواه است. البته مقدار ۱ سانتیمتر نیز دلخواه است ولی به طور نرمال و برای لباس های راحتی این اندازه را در نظر می گیریم. سپس خط راستی به انتهای الگو و سرشانه وصل کنید به طوری که محل تقاطع این دو خط با هم زاویه قائمه داشته باشد. (همان طور که در شکل می بینید. )

الگوی پشت را می توانید به صورت پایه داشته باشید و یا می توانید یقه خشت را بر روی پشت لباس نیز رسم کنید. این نیز سلیقه ای است. برای انداختن الگو روی پارچه دقت داشته باشید که الگوی پشت را از سمت چپ روی دولای بسته قرار دهید.

بعد الگو را روی پارچه می اندازیم. توجه داشته باشید که الگوی جلو را از سمت راست روی دولای بسته پارچه می اندازیم و برای سرشانه با فاصله ۱٫۵ سانتیمتر، از قسمت پهلو ۳ سانتی متر، از پایین ۱٫۵ سانتیمتر و برای یقه با فاصله ۱ سانتی متر پارچه را می بریم. اگر خواستید پارچه برش داشته باشد،  برش از کارور یا سرشانه را بر روی الگو تعیین کنید، الگو را برش داده و بعد بر روی پارچه بیندازید.

برای سجاف پارچه را از روی لباس بر روی یقه خشت بیندازید. سپس علامت گذاری کنید. با فاصله ۴ تا ۸ سانتی متر دور تا دور آن را ببرید. آن را از سمت روی لباس به هم وصل کرد و چرخ کنید. برای زیباتر شدن یقه بعد از وصل سجاف باید چرت‌ها را مانند یقه های پیشین انجام دهید. دقت کنید که در زمان چرت زدن لباس به خود پارچه آسیبی وارد نکنید. دور تا دور یقه را اتو کشی کنید.

حالا هر دو قسمت پشت و جلوی پارچه از سمت گلدار (یا به عبارتی روی پارچه)  بر روی هم بگذارید. با فاصله ۳ سانتیمتر از سمت پهلوها، آنها را به هم کوک بزنید. بعد سرشانه ها را روی هم گذاشته با فاصله ۱٫۵ سانتیمتر از بالا آنها را کوک بزنید. حال لباس برای پرو آماده است. اگر میزان تنگ و گشاد بودن پارچه خوب بود، از روی کوک ها چرخ کنید. سپس نخ کوک را با بشکاف از درزها بیرون بیاورید. پایین لباس را تو بگذارید و لباس شما حاضر است.

IMAG0108

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن