بازی با کودکان زیر شش سال

بازی با کودکان زیر شش سال

هفته_۳_بازیهای_۱٫۵_تا_۶_سال:
#نشاسته_ذرت: بازی حسی. ۱٫۵ سال به بالا
ماده ای که هم مایع است و هم جامد!
مواد لازم: نشاسته ذرت (حتما باید نشاسته ذرت باشد)
آب
رنگ خوراکی (دلخواه)
یک سوم لیوان آب رو در یک لیوان نشاسته ذرت آب مخلوط کنید. هم زدن کمی سخت می شه اما ادامه بدید تا همه نشاسته در آب مخلوط بشه. اگر آهسته هم بزنید راحت تر مخلوط می شه. وقتی کاملا مخلوط شد کودک می تواند بازی اش رو شروع کنه.
دستتان رو توی مایع ببرید و آهسته بالا ببرید و ریزش ماده رو تماشا کنید. حالا مشتی از مواد رو بردارید و گلوله ای درست کنید. زمانی که گلوله ساختن رو تمام کردید و از حرکت دست نگه داشتید گلوله مجدد شروع به ریزش می کند: باور نکردنیه!

عکس مایع و در حال ریزش:

بازی با کودکان زیر شش سال
بازی با کودکان زیر شش سال

جامد:

photo_2015-10-02_10-03-27

اگر دوست داشتید می توانید رنگ خوراکی اضافه کنید و با نی هم بزنید. شکل زیبایی درست می شه:

photo_2015-10-02_10-03-50

#توپ_و_لوله: تقویت قوای حرکتی: ۱٫۵ سال به بالا
چند لوله داخل دستمال رول رو مثل تصویر با چسب نواری روی دیوار نصب کنید. می توانید بین لوله ها فاصله بگذارید تا کودک عبور توپ رو از آن ببیند. (می تونید از بطری آب استفاده کنید تا حرکت توپ کاملا واضح باشه) لوله ها رو می توانید بصورت مستقیم یا مورب روی دیوار نصب کنید. توپهای کوچکی به کودک بدید و بهش نشان بدید که چطور باید آنها رو توی لوله ها بیاندازد. صدای برخورد توپها با زمین بسیار لذت بخشه. این بازی برای تقویت قوای حرکتی و توجه کودک مناسب است. ممکنه حتی کودک تصمیم بگیره قبل از بازی لوله ها رو از روی دیوار در بیاره?. ممکنه بعد از اون همه زحمت خیلی توی ذوق تان بخوره اما این هم برای کودک نوعی یادگیری و بازی است، پس شما هم لذت ببرید.
بسط بازی:
*می تونید اشیاء مختلف رو در لوله بیاندازید. مثل توپ پنبه ای، اسباب بازی های کوچک، مسواک! سرعت حرکت هر کدام باهم فرق دارد.
*دستتان رو بین دو لوله بالا و پایین قرار بدید و از کودک بخواهید توپ رو توی لوله بیاندازد. “اِ توپ کو؟… ایناهاش” و دستتان رو بردارید. کودک هم احتمالا می خواهد تست کنه ببیند می تواند جلوی توپ رو بگیرد یا نه.
*تعداد و نوع چینش لوله ها را با کمک کودک تغییر دهید.
*می توانید شی بزرگی رو داخل لوله بیاندازید تا گیر کند. کودک باید فکر کند که چطور آن را خارج کند. خارج کردن آن هم لذت دارد. این مورد را آخر امتحان کنید چون کودک احتمالا برای در آوردن شی لوله را از دیوار خواهد کند.

 

بازی با کودکان زیر شش سال
بازی با کودکان زیر شش سال

#دستمال_رنگی: هنر_و_خلاقیت: ۱٫۵ سال به بالا
از کودک بخواهید روی یک تکه دستمال کاغذی با ماژیک تصویر رنگارنگی بکشد. بعد از اتمام تصویر قوطی اسپری آب به کودک بدید و از او بخواهید تا دستمال رو با آب اسپری کند. اگه فاصله اسپری تا دستمال بیشتر باشه بهتر است چون اینطور دستمال خیلی خیلی خیس نمی شود. فقط به حدی آب می خواهیم که دستمال کمی تر بشود تا خطوط ماژیک پخش بشود. کودک به عینه ترکیب رنگها رو می بیند و در نهایت طرح بسیار زیبایی بوجود می آید. کودک طرح و رنگهای مختلف را می تواند تست کند.
برای کودکان بالای ۴ سال: از کودک بخواهید با خودکار با انواع ماژیک دیگر مثل ماژیک وایت برد و ماژیک رنگ ثابت و غیره امتحان کند. به او توضیح بدهید که بر خی رنگها در برابر آب مقاومتر هستند “قوی ترند” برای همین رنگشان پخش نمی شه و ….
بعد از خشک شدن بچه های بزرگتر می توانند دستمال ها را به اشکال مختلف ببرند. مثلا اون را به پروانه ای زیبا تبدیل کنند.

بازی با کودکان زیر شش سال
بازی با کودکان زیر شش سال

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن