نکات مهم برای شروع بافتنی

نکات مهم برای شروع بافتنی توسط بانو دیباج  در سایت مابانو

همه چیز در مورد سر انداختن در بافتنی

خیلی از دوستان وقتی میخوان یه کلاه برای کسی ببافن که بهش دسترسی ندارن،نمیدونن چند تا دونه باید سر بندازن.تو این پست براتون اندازه تقریبی دور سر بچه ها رو میگم.

اندازه دور سر بچه ها بر حسب سانتیمتر در زیر قرار گرفته.

۳ ماهه : ۴۳ سانت

۶ ماهه : ۴۵ سانت

۱۲ ماهه : ۴۷ سانت

۱۸ ماهه : ۴۹ سانت

۲ ساله : ۵۱ سانت

۳ ساله : ۵۱٫۶ سانت

۴ ساله : ۵۲٫۲ سانت

۵ ساله : ۵۲٫۸ سانت

۶ ساله : ۵۳٫۴ سانت

۷ ساله : ۵۴ سانت

۸ ساله : ۵۴ سانت

۹ ساله : ۵۴٫۴ سانت

۱۰ ساله : ۵۴٫۸ سانت

۱۱ ساله : ۵۵٫۲ سانت

۱۲ ساله : ۵۵٫۶ سانت

همونطور که می بینید،برای سنینی که به هم نزدیک هستند اندازه دور سرها خیلی نزدیک هست.بنابراین اگه بچه ای تپل هست یا لاغر،نگران این نباشید که دور سرش بیشتر و یا کمتر از سن خودش باشه.

علاوه بر این موارد بهتره که همیشه دور سر رو یه مقدار کمتر از اندازه واقعیش بگیرید،چون بافت کش میاد و بعد از مدتی جا باز میکنه.

حالا اندازه ها رو دارید و میتونید با استفاده از پست (محاسبه تعداد دونه های لازم برای سر انداختن ) ،تعداد دونه هایی رو که باید سر بندازید بدست بیارید.این روش اندازه گیری برای زمانیه که میخواید یه کلاه رو از روی پیشونی شروع به بافت کرده و بطرف بالا ببافید.

البته گاهی اوقات شما میخواید کلاهی ببافید که از درز پهلو بافته میشه مثل کلاه شماره یک که در اینصورت تعداد دونه هایی که سر میندازید دیگه با اندازه دور سر بچه ها محاسبه نمیشهبرای اینکه بدونید برای هر لباس یا کلاه یا شال و یا هر چیز دیگه چند تا دونه باید سر بندازید،دو راه دارید یا باید بر اساس توضیحات بافت موجود در انواع کتابها و یا مجلات اینترنتی و … عمل کنید که در این صورت باید حتما نخ و میلتون منطبق بر همونی باشه که در اون توضیح ارائه میشه و یا اینکه با هر نخ و میلی که خودتون مایل هستید بر اساس اندازه های شخصی که میخواید براش ببافید ،خودتون دونه های لازم رو محاسبه کنید.

برای اینکه بدونید برای هر لباس یا کلاه یا شال و یا هر چیز دیگه چند تا دونه باید سر بندازید،دو راه دارید یا باید بر اساس توضیحات بافت موجود در انواع کتابها و یا مجلات اینترنتی و … عمل کنید که در این صورت باید حتما نخ و میلتون منطبق بر همونی باشه که در اون توضیح ارائه میشه و یا اینکه با هر نخ و میلی که خودتون مایل هستید بر اساس اندازه های شخصی که میخواید براش ببافید ،خودتون دونه های لازم رو محاسبه کنید.
برای این کار ،ابتدا با متر اندازه مورد نظر رو بگیرید.مثلا برای لباس باید دور کمر و یا باسن و یا سینه(هر کدوم که بزرگتر هست)رو اندازه بگیرید.البته مقدار گشادی مورد نیاز رو هم در نظر بگیرید.بعنوان مثال اگه دور کمر فرد مورد نظر ۸۰ سانت هست و میخواید ۴ سانت هم گشادی در نظر بگیرید، تعداد دونه های لازم رو باید بر اساس اندازه ۸۴ سانت محاسبه کنید و یا در مورد کلاه ،باید اندازه دور پیشونی رو بگیرید.در مورد شال پهنای شال دلخواه هست و برای آقایون پهنتر در نظر گرفته میشه.
بعد از اندازه گرفتن به کاغذ روی کاموا مراجعه کنید.در اکثر کلافها روی کاغذ موجود،مربعی وجود داره که روی اون نمونه بافت کشیده شده.یعنی در بین علامتهای موجود روی کاغذ،یک مربع وجود داره که زیر اون یک عدد و در سمت راست اون یک عدد دیگه نوشته شده و در سمت چپ یا بالای اون هم نوشته شده ۱۰*۱۰٫
مثلا زیر مربع نوشته شده ۱۰ و در سمت چپ نوشته شده ۱۵٫این به این معنی هست که اگه با کاموای مورد نظر و با شماره میلی که روی همون کاغذ مشخص شده، ۱۰ تا دونه سر انداخته و ۱۵ رج ساده ببافید یک مربع ۱۰ در ۱۰ سانت بدست میاد.و اما اگه این مربع روی کاغذ وجود نداشته باشه،(در بعضی از کامواهای ایرانی این اندازه ثبت نمیشه)،در این صورت خودتون ۱۰ تا دونه با کاموا و میل مورد نظرتون سر بندازید و چند رج ببافید،مثلا ۴ رج.
و بعد با متر اندازه این ۱۰ تا دونه رو بگیرید.
باز برای اینکه بهتر متوجه بشید من با ذکر یک مثال توضیح میدم.فرض می کنیم که من با میل و کاموای موردنظرم ۱۰ تا دونه سر انداختم و بعد از ۴ رج بافتن و اندازه گرفتن این ۱۰ تا دونه ،۷ سانت میشه.
فرض می کنیم که اندازه ای که قراره من براش چیزی رو ببافم ۴۰ سانت هست.ابتدا این اندازه رو بر اندازه ۱۰ تا دونه که بافته بودم تقسیم می کنم.
۵٫۶ = ۷ / ۴۰
و سپس عدد بدست اومده رو در تعداد دونه های سر انداخته ضرب می کنم.
۵۶ = ۱۰ * ۵٫۶
بنابراین باید ۵۶ تا دونه سر بندازم.این محاسبه برای تمام موارد ،انجام میشه.یعنی برای کلاه،بالاتنه لباس،آستین،و …
در مورد لباس باید دور کمر،دور آستین(دور بازو و دور مچ ) و قد لباس و قد آستین و قد بالاتنه تا زیر بغل اندازه گرفته بشه.
در مورد کلاه ،گرفتن اندازه دور سر یا پیشونی کافیه ،البته اگه قراره کلاه دقیقا به سر بچسبه و بالای کلاه اضافه تر از سر نباشه،باید بلندی سر یعنی از پیشونی تا فرق سر رو هم اندازه بگیرید.
در مورد شال پهنای شال مورد نیاز هست و بلندی شال.
در مورد شلوار،دور مچ پا ،دور ران،دور باسن،دور کمر ،قد شلوار و بلندی فاق.

 

نکته بسیار مهم اینه که اگه حوصله محاسبه همه این موارد رو ندارید میتونید مثلا در مورد شلوار اندازه دور باسن رو بگیرید و برای دور کمر از کشباف استفاده کنید تا بافت جمع بشه و گشاد نباشه.و برای دمپا هم اگه نمیخواید شلوار چسبون باشه هر مقدار که مایلید در نظر بگیرید و اندازه گیری نیاز نیست.
محاسبه تمام اندازه فقط در مواردی الزامیه که بخواید بافتتون کاملا فیت تن باشه.در غیر این صورت اندازه ها رو تقریبی در نظر بگیرید.
در مورد سر انداختن،نکات بیشتری وجود داره ،مثلا در مورد کلاهی که باید از درز پهلو بافته بشه،اینکه چطور باید اندازه بگیرید و چند تا باید سر بندازید.یا در مواردی که میخواید از انواع پیچ در بافت پوشاک استفاده کنید ،حتما میدونید که پیچ باعث جمع شدن بافت میشه و باید بدونید که اگه میخواید فقط یه ردیف پیچ در لباستون ایجاد کنید، یا اینکه بخواید سرتاسر لباس پیچ بافته بشه، روش محاسبه تعداد دونه ها برای سر انداختن تو هر دو مورد متفاوته و نکات زیاد دیگه که اونها رو تو یه پست جداگانه براتون توضیح خواهم داد.
نکته مهم یک: حتی اگه روی کاغذ دور کاموا مربع اندازه نمونه بافت ثبت شده باشه بهتره که شما خودتون با میلی که دارید، همین مراحلی که توضیح دادم رو انجام بدید چون ممکنه شما نسبت به اون چیزی که در استاندارد نوشته شده ،سفت تر و یا شل تر ببافید پس اندازه هاتون هم متفاوت خواهد شد.
نکته مهم دو: وقتی ۱۰ تا دونه رو سر انداختید و حدود ۵ رج بافتید ، برای اندازه گیری دور کلاه ، باید کمی ،خیلی کم بافت رو بکشید تا دونه ها هم یکم از هم فاصله بگیرن و بعد یک رج پایینتر از دونه های روی میل رو اندازه بگیرید.منظورم اینه که دونه های روی میل ملاک اندازه گیری ما نیستند.و از طرفی چون کلاه توی سر کش میاد، باید در همون زمان اندازه گیری کمی بافت رو بکشید و بعد اندازه بگیرید.در غیر اینصورت کلاهی که ببافید گشاد خواهد شد.
نکته مهم سه : ۱۰ تا دونه ای که بعنوان نمونه بافت سر میندازید تا اندازه گیریها و محاسبات رو انجام بدید باید دقیقا با همون مدلی بافته بشه که میخواید روی پوشاک اصلی ببافید.مثلا اگه میخواید یک لباسی رو با بافت تیغ ماهی ببافید، ۱۰ تا دونه رو باید حدود ۵ رج تیغ ماهی ببافید و بعد اندازه گیری کنید. اما در مورد کلاه باید اون بافتی رو انجام بدید که در پایین کلاه میخواید ببافید.مثلا اگه میخواید کشباف آمریکایی ببافید، در اینصورت ۱۰ تا دونه نمونه رو با کشباف آریکایی ببافید و بعد اندازه گیری کنید.
نکته مهم چهار : همیشه نمونه بافت رو خودتون انجام بدید چون دست شما با دست افراد دیگه متفاوت هست.
این نکته آخر رو به این علت گفتم که دو هفته پیش یکی از شاگردام کلاهی رو بافته بود که کوچیک شده بود و اصرار داشت که دقیقا همونطوری که من گفتم اندازه گیریها رو انجام داده.و هر چی ازش میخواستم کامل بهم بگه که چطور اندازه گیری رو انجام داده متوجه ایراد کارش نمیشدم، تا اینکه شروع کردم از اول یکبار دیگه همه نکات رو براش توضیح دادم و بعد در اونجا متوجه شدم که این هنرجو، نمونه بافتی رو که من توی کلاس برای توضیح درس و محاسبات بافته بودم رو برداشته و با همون محاسبات رو انجام داده.در حالیکه من با یک نخ و میل دیگه بافت رو انجام داده بودم.و همین بزرگترین ایراد کارش بود
پس یادتون باشه خودتون با همون نخ و میلی که میخواید ببافید، باید نمونه بافت و اندازه گیریها رو انجام بدید.

 
نحوه اندازه گیری سایز
به اندازه ی دور سر که دانه سر انداختیم به اندازه ی ۵ سانت یا هر اندازه ای که دلتان خواست کشبافت میبافیم یعنی یک دانه زیر یک دانه رو
حالا قسمت ساده رو شروع میکنیم یعنی یک رج زیر ویک رج رو
در نظر بگیرید بلندی سر شما ۲۰ سانت است. ۵ سانت کشباف بافته ایم ۱۵ سانت مانده است. ۱۵ سانت ساده میبافیم و شروع میکنیم به کم کردن. به این صورت که ده تا دانه میبافیم یکی کور میکنیم این کار را تا اخر رج تکرار میکنیم.
رج بعد ساده میبافیم
رج بعد مجددا ۹ دانه می بافیم یک عدد کم میکنیم
رج بعد ساده
رج بعد ۸ دانه میبافیم
انقدر تکرار میکنیم تا بالاخره همه دانه ها کور شود یا درنهایت ۳-۴ سانت بماند.نخ را میبریم و درز را میدوزیم
حالا چند تا نکته هست که باید در نظر بگیریم
اول اینکه نخ شما اگر ضخیم باشه این که قسمت کم کردن رو یک رج در میون انجام بدید خیلی کلاه بلند میشه. برای همین باید هر رج این کار رو انجام بدید. یعنی یه رج ده تا در میون. رج بعد ۹ تا در میون الی اخر
دوم اینکه اگر میخواین کلاهتون مثل کلاه بالا لبه ش برگرده باید اون قسمتی که بر میگرده رو جدای ارتفاع کلاه حساب کنید. یعنی ارتفاع کلاه به علاوه ی ارتفاع این قسمت که بر میگرده

حالا از همین کلاه ساده چند تا مدل در میاد.
مدل شما ره ۱- کلاه هایی که پشتشون اویزونه
نحوه ی بافتشون اینه که ارتفاع کلاه رو بلند ببافید یعنی اگر بلندی سر شما ۲۰ سانت هست شما ۳۰-۳۵ سانت ببافید یا بیشتر بستگی به مدل داره. این باعث میشه پشت کلاه شل بیفته
مثل این کار

کلاه هایی که پشتشون اویزونه
کلاه هایی که پشتشون اویزونه

 

مدل شماره ۲- یا اینکه قسمت ساده کلاه خیلی بزرگتر از سر باشه و کار گشاد باشه و بیفته مثل این که برای این کار اولین رج قسمت ساده رو که میخوایم شروع کنیم هر چند تا دونه که میبافیم یکی اضافه میکنیم. کلاه گشاد میشه

 کلاه گشاد
کلاه گشاد

مدل شماره ۳ -کلاهتون میتونه کامل کشباف باشه مثل این

کلاه کامل کشباف
کلاه کامل کشباف

مدل شماره ۴- یا اینکه اصلا کشباف نداشته باشه

کلاه بدون کشباف
کلاه بدون کشباف

مدل شماره ۵- یا کشبافش کوتاهش باشه مثل این

آموزش بافت کلاه
آموزش بافت کلاه

مدل شماره ۶- یا اینکه بلند باشه مثل این

آموزش بافت کلاه
آموزش بافت کلاه

مدل شماره ۷ -کشبافش میتونه یکی زیر یکی رو باشه یا اینکه دو تا زیر دو تا رو مثل این

photo_2015-07-12_15-24-44

بقیه ی تغییراتی که وجود داره توی طرحی هست که برای بافت استفاده میشه
مدل شماره ۸- مثلا میتونه پیچ باشه

بافت مدل پیچ
بافت مدل پیچ

کلاههای مردانه

 

کلاه های مردانه خیلی تنوع نداره و همه توی همین مدل ها هست بیشتر رنگهاشون رو تغییر دادند
برای لبه دار کردن کلاه هم اگر میخواین لبه چین بخوره دو برابر اندازه ی دور سر دونه سر میندازید ۴-۵ سانت میبافید و رج بعد دو تا دوتا دونه ها رو باهم میبافید. بعد هم بقیه رو ساده میبافید

بافت کلاه مردانه
بافت کلاه مردانه
بافت کلاه مردانه
بافت کلاه مردانه

این بود روش کلی بافت انواع کلاه با دومیل

74 دیدگاه دربارهٔ «نکات مهم برای شروع بافتنی»

  1. کدبانو

    سلام خسته نباشید ،گفته بودید برای کودک ۱۸ماهه ۴۳سانت دانه سر بندازید این تعداد برای کاموا زخیم و نازک فرقی ندارد؟

    1. بانو ادمین

      سلام ممنون مطمینا فرق میکنه هر چه کاموای شما کلفت تر باشه میل بزرگتر لازمه و بعد دور سر زرگ میشود این اندازه ها برای کاموا متوسط است

      1. با سلام.دور سر دختر من حدود۴۶ سانت نخ کاموا ام خیلی نازک است باید چند تا دونه سر بندازم

  2. سلام عزیزم. ممنون از اینکه سایزبندی دور سر بر حسب سانتی متر رو کامل گذاشتین. مرسی

  3. باسلام
    می خوام برا پسر ۱۲ ساله که دور سرش ۵۰ سانته کلاه ببافم چندتا سر بندازم شماره میلم ۳ است با تشکر

  4. فرشته حمزه زاده

    سلام دوستان برای بافت شال مردانه چنددانه بایدسربندازیم
    کامواهم معمولیه نه خیلی کلفته نه نازک
    قدش حدود دومتر
    پهناش هم حدودبیست سانت باشه
    چندتاسربندازم
    مدلشم کشباف یه زیر یه رو میخوام ببافم

    1. بانو ادمین

      برای بافت ساده میتوننید ۲۰ تا دانه سر بندازید و ۵ سانت ببافید تا براساس نوع بافتتون و میل و نختون براتون مشخص میشه که چقدر دوست دارید این پهنا رو انجام بدین

    2. نیلوفر

      سلام
      من ۵۴ دانه سر انداختم
      و برای طول دو متر سه کاموا استفاده شد
      تقریبا هردانه ۰٫۴۳ سانتی متر از یک رج را تشکیل میدهد
      در کاموا معمولی

  5. برای دور سر بچه یکساله ۴۷سانته یعنی چندتا دانه سر بندازم تشکر

  6. توضیحاتتون خیلی عالی بود?من تازه کارم لطفا به من بگید چطور شلوار ببافم چه قدر کم کنم یا زیاد یه سوال دیگه موقع زیاد کردن سوراخ تو بافت میافته ظاهر لباس بد نمیشه؟

    1. بانو ادمین

      سلام دوست عزیز خیلی از این توضیحات که شما خواستید واقعا در حد یک پیام نمیشه خواهش میکنم برای نمونه های بعدی تمام بخشهای بافتنی سایت را مرور کنید

  7. کدبانو

    سلام خسته نباشید میشود راهنمایی کنید پاپوش برای بچه ۳ماهه چند تا دانه باید سر بندازم؟

  8. سلام عزیزم واسه دور سر یه دختر ۲۱ساله ک
    با کاموا و میل درشت چند عدد سر بندازم

    1. بانو ادمین

      دوست عزیز تو خود سایت آموزش داده شده لطفا در بخش سرچ سایت پیدا کنید

  9. سلام
    چطور کلاه رو با میل گرد تمام کنیم؟
    میشه لطفا کامل توضیح دهید

  10. سلام خسته نباشید ممنون از توضیحات خوبتون
    در مورد کلاه مدل شماره ۴ که کشباف نداره
    میخواستم بدونم برای ارتفاعش باید چند سانت باشه؟
    ۲۰سانت یا شل باشه ،۳۵سانت
    ،؟؟؟

  11. سرهمی برای ۲ تا سه ماه که از گردن بافته بشه چند دانه سر بندازیم؟

  12. خسته نباشید من تو بافت تعداد رج های بافته شده رو ادم رفته از کجا بفهمم چندتا رج بافتم؟؟؟

  13. سلام ببخشید برای بچه ۵ساله چن تا باید سر بندازم؟؟؟ این سانت رو ک میگید من متوجه نمیشم…..

  14. پسرم یه سالشه میخوام فقط کشباف ببافم دوتازیردوتارو.۴۸دوره سرشه.ینی باهمون ۴۸تاسربندازم ببافم؟میلمم ۳/۵کاموامم زیادکلفت نیس

  15. بالابر

    سلام
    من در زمان های بیکاری که حوصلم سر میره شروع به بافتنی میکنم و وقتمو پرمیکنه
    الان که باسایتتون اشنا شدم دوس دارم حتما یکی از مدلارو ببافم
    از شما هم تشکر میکنم برای این نکات بسیار خوبی که گفتین ممنون.

  16. بهترین آتلیه های غرب تهران

    چرا کلاه های مردونه رو اینقدر زشت درست می کنید؟

  17. کفسابی

    سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    بله برای شروع یه بافتنی خوب باید به این نکات توجه کرد تا یه بافتنیه تمیزو زیبا ببافیم
    واقعا مچکرم از سایت بسیار عالی و کاربردی ای که دارید.

  18. ریمل مو

    اولین سایتی هست که اندازه درست میگه
    ممنونم از مدیر سایت که محتوای مفید گذاشتن

  19. کولر گازی

    تشکر فراوان از اشتراک گذاریتون اطلاعات بسیار مفید و خوبی بودن و استفاده کردیم
    پیروز باشید..

  20. توضیحاتتون خیلی عالی وکمک کننده بود .دستتون درد نکنه ولی در مورد تعدا د دانه انداختن برای بافتهای پیچ توضیح ندادید.

  21. سلام
    خسته نباشید
    برای بافت شال رینگی با کاموای ضخیم برای جوان
    چنتا باید سر بندازم؟؟؟
    خیلی ممنون از بانو دیباج عزیز

  22. کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

    سایت خیلی خوبی دارید موفق باشید

  23. قیمت تبلت سامسونگ

    بسیار عالی بود مدل شماره ۳ برای خانوما خیلی قشنگه
    کاشکی آموزش هم داشتین

  24. بالابر

    مدل های قشنگی بودن .. برای هرکدوم نخ کاموا متفاوت استفاده میشه از نظر ضخامت منظورمه؟

  25. قیمت محصولات اسنوا

    ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

  26. قیمت تلویزیون سامسونگ

    سایت خیلی خوبی دارید لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ممنون
    سال نو مبارک

  27. گاو صندوق

    خیلی ممنونم بابت انتشار این مقاله بسیار مفید و کاربردی موفق باشید
    به امید موفقیتهای روز افزون.

  28. پنجره upvc

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
    سپاسگزارم سال نو مبارک

  29. لاغری بعد از زایمان

    ممنون من دنبال بافت کلاهی بودم که پشتش آویزونه. مرسی از آموزشتون

  30. یاس کبود

    سلام لطفا بگید بعداز اتمام بافتنی چه جوری اون مربع رو بدوزیم که شکل کلاه دربیاد؟؟؟

  31. سلام خسته نباشید لطف میکنید بگید آیا بافت کشباف کاموای بیشتری لازم داره یافرقی نمونه؟

    1. بانو ادمین

      سلام خیر فرقی نداره بسته به شل و سفت بافتن شاید کمی اختلاف باشد

  32. سلام وقتتون بخیر
    میشه لطفا اموزش بافت کلاه شالی سرهمی دخترونه رو واسم ایمیل کنید؟ ممنون میشم عزیزم

  33. سلام دارم کلاه میبافم برای پسر بچه دو سال و نیم مدل پیچ ۸تای و مدادی الانم ب ۱۷ سانت رسیدع میخام بدونم میشه بدونی ک زیاد مدل بهم نخورع کم کرد بعد از چ زمانی شروع ب کم کردن کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  34. سلام دارم کلاه میبافم برای پسر بچه دو سال و نیم مدل پیچ ۸تای و مدادی الانم ب ۱۷ سانت رسیدع میخام بدونم میشه بدونی ک زیاد مدل بهم نخورع کم کرد بعد از چ زمانی شروع ب کم کردن کنم ممنون میشم راهنمایی کنید کل ارتفاع کلاه باید تا چ اندازع باشد من کلا ۹۰ تا دونه سر انداختم لطفا لطفا راهنمایی

  35. سلام من کلاه مردونه کامل بافتم کشبافش یه مقدار گشاد هستش چیکار کنم درست بشه ونخوام بشکافم لطفا راهنماییم کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن